Move
-

Mens & Maatschappij

Laatste Headline

De veertigers

De veertigers

Ze zijn allemaal ongeveer van mijn generatie: De jongens en meisjes die nu ons land besturen. Ze zijn, net als ik, kinderen van ouders die steeds rijker werden en die hebben geleerd hoe je dreinend de volgende fles cola van je moeder aftroggelt. Als tegenwind...

Lees Meer

Lezing: Huidige crisis, een wetmatigheid?

Lezing: Huidige crisis, een wetmatigheid?

Op 19 april a.s verzorgt Wim Grommen een lezing met een zeer actueel thema: de huidige crisis. Deze lezing is gebaseerd op zijn paper ...

Lees Meer

Duurzaamheid is in feite een Vrijheidsbeweging

Duurzaamheid is in feite een Vrijheidsbeweging

Sinds de zomer van 2012 ben ik samen met mijn medeoprichters bezig om onze internet startup ‘FLOOW2, World’s Reset Button’, in de Benelux en Duitsland van de grond te krijgen. FLOOW2 is de...

Lees Meer

Niet doorslaan met respect!

Niet doorslaan met respect!

Dat iedereen op en rond het veld sinds het incident waarbij een grensrechter werd doodgetrapt gespitst is op respect vind ik prima, maar laten wij er nu niet in doorslaan.

Vorige week was het eerste incident. Sparta-trainer Vonk was het niet...

Lees Meer

iNoying - legt de aandacht voor de mens tegenover je het af tegen die via iPad of smartphone?

iNoying - legt de aandacht voor de mens tegenover je het af tegen die via iPad of smartphone?

Niets menselijks is mij vreemd, zelfs ik ben tegenwoordig aan de iPad en de iPhone. En zeker, het is zeer prettig en handig in het gebruik. Misschien let ik er nu meer op, maar het is verbazingwekkend om te zien hoeveel mensen een smartphone en tablet...

Lees Meer

De spaarlamp: kankerverwekkend energie besparen

Opeens was de zo welbekende en ons zo vertrouwde gloeilamp not done. We moeten zuinig zijn met energie want die schijnt op te raken. Wanneer die energie precies op is, is nog steeds een goedbewaard geheim.

De gloeilamp moest koste wat kost worden vervangen, want de gloeilamp is inefficiënt, die gebruikt namelijk 95% van de energie voor warmteproductie en slechts 5% voor licht.

Een lamp moet licht geven en geen warmte. Voor het produceren van warmte zijn andere apparaten in omloop.

Klinkt allemaal heel logisch. Wanneer de tendens is zuinig om te gaan met energiebronnen, dan moet je ervoor zorgen dat er geen onnodige energie verloren gaat. Dus leek de spaarlamp een goed alternatief. Dat de productie van deze spaarlamp veel meer energie kost dan die van de gloeilamp was kennelijk geen probleem, het rendement zal wel, ondanks die energierijkere productie, gunstig uitvallen voor de spaarlamp. Tenminste dat mag ik hopen anders valt het voordeel van zo’n productieproces natuurlijk in duigen.

Maar nu de andere kant van het verhaal. Die spaarlamp is ongezond. Je kunt er zelfs kanker van krijgen omdat deze kankerverwekkende stoffen uitstoot.  De lamp blijkt ook nog net zo kwalijke UV-straling uit te stoten als de zon. En dat is nog niet alles. De lamp bevat ook nog eens een giftige kwikverbinding die vrij komt, wanneer het glas van de lamp stuk gaat. Er wordt zelfs aangeraden niet te dicht in de buurt van de lamp te gaan zitten, zeker niet met je hoofd.

Het mag toch op zijn minst vreemd genoemd worden, dat in een land waar men toch heel goed rekening houdt met gezondheidsaspecten bij de productie en het gebruik van goederen, zie de asbesthysterie in Utrecht bijvoorbeeld, zoiets als een spaarlamp zijn intrede heeft kunnen doen. Want het is toch te gek voor woorden dat een zuiniger energieverbruik het zou winnen van de volksgezondheid. Toch lijkt dat hier het geval.

Een beter milieu begint bij uzelf en gezondheid is een groot goed. Zuinig zijn met energie een goed idee. Maar wanneer mensen ziek worden ten gevolge van energiebesparende producten dan is een verbod op dit soort producten het meest logische gevolg.

Verbieden dus die gevaarlijk spaarlamp, en snel die ongevaarlijke gloeilamp terug, die gaf ook gewoon licht en wat warmte, dan kan de verwarming een graadje lager, ook dat spaart energie. Maar de grootste energiebesparing is het gezond blijven van mensen. Is er al onderzocht hoeveel energie een ziekenhuis gebruikt voor het behandelen van een kankerpatiënt? Kunnen we alstublieft een keer ophouden met de groene gekte wanneer dat ten koste gaat van de gezondheid van mensen? Bij voorbaat dank.



Reacties  

 
#1 Roeland 30-07-2012 15:41
Ik heb inmiddels alleen maar LED verlichting hangen, dat is uiteindelijk vele malen voordeliger en milieu vriendelijker.
Quote
 
 
#2 naam 30-07-2012 16:48
LED lampen zijn niet het meest zuinig (en geven niet het mooiste licht (bovendien verbruikt de kleur wit extra stroom)
Als je zuinig wilt zijn EN naar productiekosten kijkt, kom je bij TL uit.
Gloeilamp = 8-15 lumen per watt
Halogeenlamp = 12-25 lumen per watt
Ledlamp = 20-62 lumen per watt
Spaarlamp = 38-81 lumen per watt
TL-lamp = 47-104 lumen per watt
Hogedruk kwiklamp = 31-137 lumen per watt
Hogedruk natriumlamp = 59-139 lumen per watt.

Je kunt er dus ook voor kiezen een 150 - 250 watt growlight op je staande 300 watt halogeenlamp te plaatsen, want dan ben je pas echt zuinig met je stroomgebruik. ;)
Quote
 
 
#3 naam 30-07-2012 16:52
Het is jammer dat de cijfers van 2011 nog niet online staan, maar over 2010 zie ik nog geen verandering. Wat ik hoopte te vinden was een verhoogd gas gebruik tegen een lager stroomgebruik (zonder peertjes moet er immers worden bijgestookt).
statline.cbs.nl/.../...
statline.cbs.nl/.../...
Quote
 
 
#4 Roeland 30-07-2012 16:55
Weer wat geleerd. Al valt er te twisten over wat het mooiste licht geeft. De meeste mensen lijken gloeilampen het mooist te vinden, maar daar kan ik het niet mee eens zijn.
Quote
 
 
#5 Tanja 05-08-2012 20:27
Doe eens onderzoek naar de 'oude' lampen, die zijn vast ook heel gevaarlijk en ongezond.
Quote
 
 
#6 Carla Wijnmaalen 05-08-2012 20:38
Nee dus, dat is onzin, gloeilampen zijn totaal niet gevaarlijk voor de gezondheid.
Quote
 
 
#7 Tanja 05-08-2012 20:43
Quoting Carla Wijnmaalen:
Nee dus, dat is onzin, gloeilampen zijn totaal niet gevaarlijk voor de gezondheid.


Natuurlijk wel, als je ze liet vallen kon je in de scherven gaan staan bijvoorbeeld. Net zo gevaarlijk.
Quote
 
 
#8 Carla Wijnmaalen 06-08-2012 00:10
Ja, op die manier is alles gevaarlijk.;)
Quote
 
 
#9 Tanja 06-08-2012 00:23
Quoting Carla Wijnmaalen:
Ja, op die manier is alles gevaarlijk.;)


Precies. Dus kun je je stukje wel deleten.
Quote
 
 
#10 naam 06-08-2012 06:46
/m2 heeft het met carla te doen ;)
Quote